3. Resum de la jornada

Avís sobre la utilització de cookies

Aquest lloc utilitza cookies pròpies i de tercers. Si continues navegant, considerem que n'acceptes la utilització. Més informació.

Tancar

Advertiment sobre la utilització de galetes (cookies)

El lloc web de forumcppgranollers.cat utilitza galetes o cookies. Les cookies són petits fitxers que el navegador guarda al disc dur de l'usuari. No són perjudicials per l'ordinador i serveixen per permetre una navegació més fluïda i personalitzada. Les cookies mai guarden informació personal que identifiqui l'usuari.

També utilitzem cookies analítiques per fer un seguiment de les visites del lloc web.

En concret, el lloc web de forumcppgranollers.cat utilitza les següents cookies:

Origen de la cookie

Nom

Finalitat

Més informació

Joomla

(pot variar el nom)

Cookie tècnica, necessària pel funcionament del lloc web. Permet oferir els serveis que espera l'usuari, com la navegació o l'accés a àrees segures.

Google Analytics

_ga

Recopilen informació anònima sobre la navegació dels usuaris per tal de conèixer l'origen de les visites i altres dades estadístiques similars.

Centre de privacitat de Google

 

 

Cookie Accept de Le Cinquième Crayon

 

cookieaccept

 

Cookie que comprova si has acceptat les cookies.

 

 


Si necessiteu més informació sobre el funcionament de les cookies, podeu visitar www.allaboutcookies.org o www.aboutcookies.org.

Com eliminar o bloquejar les cookies

Els navegadors permeten eliminar i/o bloquejar les cookies que instal·la el lloc web. Des de forumcppgranollers.cat recomanem no fer-ho, per tal que l'usuari pugui experimentar la millor navegació possible.

La gestió de les cookies és lleugerament diferent per cada navegador. Aquí teniu la informació de com fer-ho pels navegadors més utilitzats actualment:

Les cookies de les xarxes socials

Al visitar els perfils de forumcppgranollers.cat de les xarxes socials, s'instal·len cookies de tercers a tots els visitants, encara que no siguin usuaris registrats de les diferents plataformes.

 

 

forumcppgranollers.cat a Twitter. Cookies: guest_id, __utma, __utmb, __utmc, __utmv, __utmz, original_referer, _twitter_sess, auth_token, dnt, eu_cn, external_referer, in_bp, lang, pid, remember_checked, remember_checked_on, secure_session, seen_bp, twid, twll. Més informació a la Pàgina de Privacitat de Twitter.

 

forumcppgranollers.cat a LinkedIn. Cookies: __qca, _leo_profile, _opt_vi_TC6HGMO0, bcookie, JSESSIONID, L1c, L1e, L1l, NUXR_CURRENT_STEP, RT, X-ATS-Node-0, X-ATS-Node-1, X-ATS-Node-2, __utma, __utmb, __utmc, __utmv, __utmz, _lipt, bscookie, lang, li_at, lidc, sdsc, sl, visit, __gads, _drt_, id, IMRID, V5, mc, d, UID, UIDR. Més informació a la Política de cookies de LinkedIn.

 

 

forumcppgranollers.cat  Google+ i Google Maps. Cookies: test_cookie, NID, OTZ, PREF. Més informació a la Pàgina de Cookies de Google.

 

Segueix-nos

Les infraestructures de transport - 02/07/2014

3. Resum de la jornada

El passat dimecres 2 de juliol de 2014 es va celebrar al Centre de serveis a les empreses Can Muntanyola la 4a Jornada del Fòrum de Col·laboració Publicoprivada de Granollers, sota el títol de "Les infraestructures de transport", que va comptar amb la presència del Sr. Josep Mayoral, Alcalde de Granollers; la Sra. Andrea Canelo, Regidora de Promoció Econòmica de l'Ajuntament de Granollers; i el Sr. Marcel Prunera, Director del Fòrum CPP Granollers.

Durant la benvinguda, la Sra. Andrea Canelo va presentar els objectius del fòrum, destacant la generació d'un espai de trobada i de reflexió obert a la participació de totes les persones interessades en generar coneixement, realitzar propostes i impulsar projectes en l'àmbit de la CPP, el qual s'estructura a través de seminaris periòdics que aborden aspectes concrets, enfocaments innovadors i experiències d'èxit en la col•laboració públic-privada a tot el món, fent especial atenció a les que s'han desenvolupat en l'àmbit local. A continuació, el Sr. Marcel Prunera va presentar la 4a edició del fòrum i els seus ponents, recordant també als participants que hi ha disponible un espai web on es poden trobar recursos i bones pràctiques al voltant de la CPP.

Com a cloenda de l'acte d'inauguració de la Jornada, va intervenir el Sr. Josep Mayoral, alcalde de Granollers, fent èmfasi en la col•laboració entre diferents agents del territori (com en el cas de Can Muntanyola) com a element clau per poder ser motors d'activació territorial. Va destacar que cal generar oportunitats mitjançant les col·laboracions territorials entre els agents públics i privats, per tal de poder adaptar de manera flexible el producte o servei al territori i a les seves capacitats de finançament.

Tot seguit, es va iniciar la primera taula de treball, amb el títol: "La CPP i el desenvolupament d'infraestructures de transport", que va comptar amb els següents experts: Sr. Ignasi Ragàs, Assessor en desenvolupament urbà i regional, expert en Logística i Transport; el Sr. Cristian Bardají, Director d'Estudis d'Infraestructures de la Cambra de Comerç, Indústria i Navegació de Barcelona; i el Sr. Josep Rivera, Vicepresident d'Asinca i gerent d'enginyeria d'IDOM.

La primera taula va començar amb la intervenció del Sr. Ignasi Ragàs, que va exposar com es financen les carreteres, i quines són les diferents alternatives en aquest àmbit. Una de les opcions que s'està estudiant és la EUROVINYETA, implementada a diferents països de la Unió Europea. A continuació es va aprofundir en què és una CPP i els riscos que comporta per tots els agents implicats. Tot seguit es va parlar dels reptes i la situació actual, així com dels beneficis de potenciar el transport ferroviari (tant de passatgers com de mercaderies). La exposició es va concloure reflexionant sobre la necessitat de generar un nou paradigma al voltant de l'ús del sòl destacant la dinamització dels Polígons Industrials com a possible repte per a la Col·laboració públic privada.

A continuació, el Sr. Cristian Bardaji va presentar les principals conclusions de l'estudi MEC 2013, realitzat per la Cambra de Comerç de Barcelona, on s'analitza en profunditat la distribució dels pressupostos de la Generalitat de Catalunya en inversions relacionades amb les infraestructures, destacant que actualment es destina aproximadament un 30% dels recursos econòmics que s'hi destinaven fa 5 anys. També va destacar els riscos que actualment poden afectar un projecte CPP, i explica el cas concret de l'eurovinyeta, així com dels diferents sistemes de pagament vigents a la Unió Europea.

Com a cloenda de l'exposició, el ponent va presentar les principals conclusions de l'estudi "El sistema de peatges a Catalunya", que té com a principal objectiu aportar una anàlisi rigorosa al debat sobre els peatges viaris a Catalunya.

Per tancar aquesta primera taula, el Sr. Josep Rivera va presentar l'Associació de companyies d'Enginyeria i Consultoria de Catalunya, entitat que representa el 75% del mercat d'enginyeria a Catalunya, facturant el conjunt dels seus associats aproximadament 400 milions d'euros a l'any. En la seva intervenció, el Sr. Rivera va explicar quin paper tenen les empreses consultores en el marc de la CPP, i va destacar el seu paper com agent extern i independent.

En tota relació CPP s'han d'analitzar acuradament els riscos, els rendiments, i els tipus d'interès que s'apliquen, ja que els càlculs mostren que un projecte realitzat en CPP pot esdevenir entre un 10 i un 20% més car que si es realitzes directament des del sector públic. No obstant l'anterior, també s'han de tenir en compte els impactes socials positius.

L'exposició va continuar amb exemples de pràctiques que han tingut molt bon resultat, com el Tram Baix, el Tram Besos, així com el Tramvia de Saragossa (que actualment s'autofinança el 100%), igual que cal esmentar el Tramvia d'Alacant com a exemple del que no funciona.

Després de la pausa, es va iniciar la Segona taula amb el títol "CPP i les infraestructures de mobilitat terrestre, l'impacte local", composta pel Sr. Xavier Flores, Director General d'Infraestructures de Mobilitat Terrestre- Generalitat de Catalunya; el Sr. Miquel Camacho Díaz, Director de Zona AP-7/AP-2 Acesa, Abertis Autopistas España; i el Sr. Josep Manau, expert en transport ferroviari i anterior Director de Rodalies de Barcelona.

La intervenció del Sr. Miquel Camacho va girar al voltant del paper de les concessionàries i l'empresa privada dins de la relació CPP, concretament del paper d'Abertis, i va exposar diferents exemples de com, des dels agents privats, es pot donar complementarietat i valor afegit, així com impulsar desenvolupament econòmic i social al voltant d'infraestructures de transport.

En la seva exposició, el Sr. Camacho va fer un recorregut per diferents elements estratègics, destacant la importància d'invertir en infraestructures (si les infraestructures creixen un 1%, el PIB d'un país creix un 1%) i va posar exemples concrets, com el conveni amb l'autopista AP7, el projecte de connexió a Mollet entre la C-33 i la C-17 sentit Vic, els programes de descomptes (N-II, C-32...), i el Plan Relance a França.

Al seu torn, el Sr. Josep Manau va centrar la seva exposició en els elements clau del transport ferroviari, utilitzant les dues variables fonamentals per entendre l'estructura i la configuració del sistema ferroviari: Freqüència vs Rapidesa.

Durant aquesta exposició es recull la situació dels trams ferroviaris, així com dels elements que determinen que uns trens tinguin recorreguts o unes freqüències de pas concretes. Es va destacar el paper de tots els agents i els seus acords per tal de poder decidir la viabilitat i la execució dels projectes, així com per a poder prendre les decisions més racionals possibles. Tot i això, es va comentar també la complexitat de la xarxa ferroviària catalana, on hi ha moltes institucions implicades, fent que els lideratges i les responsabilitats quedin diluïdes.

Per concloure la taula, el Sr. Xavier Flores va iniciar la seva intervenció fent una reflexió al voltant del tipus d'infraestructures que hi ha en projecte actualment, i si hi ha demanda per a elles. Els recursos actuals han baixat i s'ha de prioritzar quin tipus d'inversió es fa, i en aquest sentit, cal tenir en compte que una bona part dels recursos per a infraestructures s'han de destinar a projectes que ja s'han realitzat, i per tant cal prioritzar on invertir recursos pels nous projectes.

A nivell de Catalunya, s'estableixen 5 elements prioritaris:

  1. Transport públic: finalitzar la línia 9 del metro, perllongament de les línies de Sabadell i Terrassa, carrils d'autobusos d'entrada a Barcelona, adaptar el 15% restant d'estacions de metro a persones amb mobilitat reduïda.
  2. Rodalies: Projecte de R3 i el seu desdoblament, portar rodalies al Aeroport, i cercar solució pel tram de Vandellòs.
  3. Transport ferroviari de Mercaderies: Cercar viabilitat i efectivitat; establir ample de via estàndard fins a Tarragona, i complex petroquímic. Igualment, activació de plataformes logístiques (Vilamalla, Penedès, La llagosta, Llera Llobregat).
  4. Carreteres: seguretat viària, inversions mig-curt termini. I 4rt cinturó fins terrassa.
  5. Alta velocitat: Crear estació aeroport Girona, i connexions Tarragona-Reus.

Es va argumentar que la CPP no ha d'estar subjecte a la situació econòmica, com una via de finançament. Com a eina, s'ha d'analitzar si realment encaixa amb el projecte que es vol desenvolupar.

Com a conclusió, la Jornada va finalitzar amb una nova intervenció del Sr. Josep Mayoral, en la qual va parlar sobre la priorització de les decisions i com aquestes van lligades a una governança que no correspon al segle XXI, per acabar emplaçant al assistents i ponents a cercar mecanismes que permetin buscar solucions amb menys recursos econòmics i una major racionalització.

Comparteix
Catalan English French German Italian Russian Spanish

Material de la 4a edició: Les infraestructures de transport - 2 juliol de 2014